از ابوبصیر نقل شده است که گفت:
خدمت امام صادق (ع) عرض کردم : ابو جعفر (امام باقر (ع)) می فرمود: قائم آل محمد (عج) 2 غیبت دارد که یکی طولانی تر از دیگری است. فرمود: آری. این امر تحقق نیابد مگر آنکه در خاندان فلان اختلاف به وجود آید و حلقه تنگ شود و سفیانی ظهور کند و بلا سخت گردد و مرگ و کشتار مردم را فرا گیرد و آنان به حرم خدا و پیامبرش پناهنده شوند. »(13)
« امام صادق (ع) فرمودند:
هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم. سپس فرمود: وقتی عبدالله بمیرد، مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و این اختلاف و درگیری به خواست خدا تا ظهور صاحب الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند ساله پایان یافته و تبدیل به حکومت چند ماهه و چند روزه شود. راوی می گوید: سئوال کردم: آیا این ماجرا به طول می انجامد؟ فرمود: هرگز. »(15)
نام آخرین پادشاه مقتدر حجاز (عربستان)، عبدالله می باشد.(16)
در یکی از روایات آمده است:
« ... وقتی عبدالها بمیرد، مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و این اختلاف و درگیری به خواست خدا تا ظهور صاحب الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند ساله پایان یافته و تبدیل به حکومت های چند ماهه و چند روزه شود ... »(32)
« حضرت علی (ع) فرمودند: برای قیام قائم نشانه ها و علاماتی است: نخست محاصره ی کوفه به وسیله ی کمین و خندق و به اهتزاز در آمدن درفش ها پیرامون مسجد بزرگتر. در این پیکار، قاتل و مقتول هر دو در آتش دوزخند ... ».(33)
صفات ذکر شده بر سفیانی در روایات از قرار زیر است :
۱- نسب او از ابوسفیان و خاندان بنی امیه است
۲- نام او " عثمان بن عنبسه " و یا " عبدالله " است
۳- دارای چهره ای گلگون ، سرخ و سفید ، بور و چشمانی زاغ و موهایی زرد رنگ است
۴- محل خروج او از "شام" یا "وادی یابس" خواهد بود
۵- نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) و شیعیان کینه ای عمیق دارد
۶- رنگ پرچم او قرمز است
۷- با یهود رابطه داشته و یهود و غربیان از او حمایت می کنند
۸- لشگر مجهز و قدرتمند دارد و بر امور نظامی تسلط دارد
۹- ریاکار و منافق است و سعی می کند مردم را فریب دهد
۱۰ – سفیانی فردی شرور ، ستمگر ، زشت خو و سنگ دل است
امام علی (ع) :
« سفیانی با پرچمی سرخ خروج می کند ، فرمانده سپاهش مردی از قبیله کلب است... » بحار ج 52 ص 273
« ...آنگاه فتنه ای تیر و تار با پرچمی سرخ برمی خیزد ..»
ملاحم و الفتن ص 111 –الزام الناصب ص 189 و ...
امام محمد باقر(ع) :
« ... و پرچم سفیانی سرخ است .... » بشاره الاسلام ص 192
پیامبر اکرم(ص) :
« در آن هنگام(سفیانی) بی درنگ از وادی یابس ( بیابان خشک و سوزان) خروج کرده وارد دمشق می شود» بشاره الاسلام ص 86 و 106
رسول اکرم (ص) :
« شرورترین مردم ، ستمگرترین آنان ، که بسیار زشت خوی و سنگدلست ، سفیانی است ... » غیبت نعمانی ص 164 ، بحار ج 52 ص 249 و ...
امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید :
« اگر سفیانی را ببینی ، او را پلیدترین مردمان می یابی که چهره ای گلگون ، چشمانی کبود و موهایی زرد دارد ....» بحار ج 52 – ص 206 ، الزام الناصب ص 180
« سفیانی بدترین فرمانرواست ، دانشمندان و اهل فضل را می کشد ، و نابود می سازد و از آنها برای رسیدن به مقاصد خود یاری می خواهد و هرکس سرباز زند ، او را به قتل می رساند» نسخه خطی ابن حماد ص 76
« سفیانی در مدت 6 ماه کسانی را که نافرمانی وی را کنند ، می کشد و با اره آنها را سر می برد و در دیگها می پزد!» نسخه خطی ابن حماد ص 80
« سفیانی در اثر عبادت بسیار زرد رنگ به نظر می رسد » نسخه خطی ابن حماد ص 75
امیرمومنان (ع) :
« روز جمعه خروج می کند و بر فراز منبر دمشق قرار می گیرد ، و آن نخستین منبری است که او صعود می کند ، آنگاه خطبه می خواند و مردم را به جهاد فرمان می دهد ، و از آنها بیعت می گیرد که هرگز با او مخالفت نکنند ، چه بر طبق خواسته شان باشد و یا بر خلاف آن » الزام الناصب ص 198
روایات بیانگر این است که سفیانی فرهنگ و آموزش غربی دارد و چه بسا در همانجا پرورش یافته باشد . ( عصر ظهور – ص 118)
« سفیانی در حالی که رهبری گروهی را بر عهده دارد مانند شخص نصرانی ، صلیب بر گردن دارد و از سرزمین رومیان روی می آورد » غیبت طوسی 278
امام باقر(ع) :
« سفیانی هنگامی که از ممالک روم برمی گردد ، صلیب بر گردن دارد »بحار ج 52 ص 377 – منتخب الاثر ص 455
امام صادق(ع) :
سپاه سفیانی در مسیر خود به عراق وارد " قرقیسیا " می شود و در آنجا میان " عبدالله " و "عبدالله" جنگ در می گیرد و پس از آن از طرفین صدهزار نفر کشته میشوند....
غیبت شیخ طوسی - ص ۲۷۹ ، الملاحم و الفتن ص ۲۹
" ... عبدالله شتابان وارد قرقیسیا شده با سپاه سفیانی وارد جنگ می شود ... "
بحار ج ۵۲ ص ۲۰۸ ، بشاره الاسلام ص ۱۷۷
رسول اکرم (ص)
(سخن سفیانی و لشگر او در هنگام جنگ) :
« ... خدایا خدایا اول انتقام وانگهی آتش ، خدایا خدایا آتش را می پذیریم ولی ننگ و شرم و سازش را نمی پذیریم ...» بحار ج 52 ص 249 – غیبت نعمانی ص 164
در وصف سفیانی داریم :
« او پلیدترین مخلوق روی زمین است که لحظه ای خدا را نپرستیده و مکه و مدینه را ندیده است »
* از علامات نزدیکی ظهور ، زلزله ای بزرگ در شام و خسف خرشنا
* خسف بیدا
* خسف بصره
* خسف بغداد و خرابی ری
* بررسی امکان وقایع فوق به لحاظ زمین شناسی
امام محمدباقر(ع) در حدیثی شرایط موجود قبل از شروع دوران طلایی زندگی بشررا اینگونه توصیف کرده اند: "حضرت قائم(ع) قیام نمی کنند مگر آنکه ترس همهرا فرا گرفته باشد، زلزله ها زیاد شده باشد، فتنه ها و بلاها دامن مردم راگرفته باشد، و طاعون همه را مبتلا کند."الغیبه نعمانی، ص 235
علائم آخرالزمان
در متن زیر موضوعاتی را که توپر شدند در جامعه اتفاق افتاده اند و وجود دارند.
حجته الاسلام و المسلمین حاج شیخ جواد خراسانی بعضی از علائم آخرالزمان را بر اساس احادیث قسمت بندی کرده و فرموده:
1) از دین جز اسمش نماند.
2) خود را مسلمان می نامند ولی دورترین مردم به اسلام هستند.
3) صبر کننده بر دین مثل کسی است که آتش در دست نگه دارد.(از بس که مسخره می شود و مورد ظلم قرار می گیرد و دائما توسط عوامل مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد مانند ماهواره، سایت های سکسی، خیابان ها و...)
4) دین را به خاطر دنیا می فروشند و قیدش را می زنند.
5) مبانی دینی پائین آمده و دنیا در نظرشان برتر می شود.(به هرکی میگی نماز بهت می خنده به هرکی بگی جهنم مسخرت می کنه و...).
6 اگر دنیایشان سالم باشد هرچه از دینشان تلف شود نمی ترسند.
7) دینشان، شکمشان، پولشان و قبله شان زنانشان باشند.
8) برای بدست آوردن پول تعظیم می کنند وبه خاک می افتند.
9) حیران و سرگردانند.(نمی دانند به دین شان برسند یا دنیایشان و یا هیچ کدام).
10) نمی شود که آنها را مسلمان نامید(یعنی فقط اسما مسلمانند).
11) احکام دینی را باطل بدانند (مثل اجازه زن از شوهر که امروزه مساله ای خنده دار به حساب میاد و یا حکم قطع دست دزد که اجرا نمی شود یا مجازات زنا کار و بد کاره با صد ضربه شلاق که امروزه این هم اجرا نمی شود).
12) اسلام روبه ضعف رود.
13) همچنین بدعت ها ظاهر و زیاد شود(حلال شدن غناء و خوانندگی زنان و بوجود آمدن وهابی ها و...).
14) بدعت سنت شود(همانطور که حالا مد شده و هر روز یه تغییری تو دین می دن).
15) گناه و شر هر روز بیشتر از دیروز می شود(سال 67هیچ کی جرئت نداشت به ناموس مردم خیره شه و مد فحش ها و دوره آپ دیت شان طولانی تر بود اما حالا...).
16) فتنه ها و بدعت ها در دین چنان شایع شود که نوزادان با همان بدعت ها بزرگ شوند و بزرگان با بدعت ها پیر شوند تا اینکه همان بدعت ها سنت شوند و چنان مستحکم گردد که اگر چیزی از آن تغییر داده شود اعتراض کنند که سنت تغییر یافته.
17) امر به معروف و نهی از منکر ترک شود و امر کننده به معروف ذلیل شود.(حالا جرئت نمی کنی به کسی بگی چرا دختر بازی می کنی یا چرا فحش می دی)
18) آمال و آرزوها دراز و عمل کم شود.
19) گویند عمل خیر نکنند.
20) دل مردم را قساوت می گیرد و چشمانشان خشک باشد و اشکی از خوف الله نریزد (روز عاشورا رو می رقصن).
21) در غیر اطاعت الله بسیار خرج کنند. ودر اطاعت الله از کم دریغ کنند.
22) مومن غمگین، حقیر و ذلیل باشد.
23) حج و جهاد را برای غیر الله کنند(حج را برای نسب حاج آقا می رن و جنگ را برای فرماندهی و بهرمندی از مزایای مادیش).
24) در مساجد آلات موسیقی بنوازند و کسی آنها را نهی نکند.
25) بعضی از عابدان جاهل و بعضی قاریان فاسق باشند.
26) قاریان زیاد و فقیه عادل کم باشد.
27) دنیا را بالای سر و علم را زیر پا و علم دین را برای غیر الله بیاموزند(برای آخوند شدن و برخورداری از مزایای بی مانندش).
28) دروغ را شوخی بشمارند.
29) حرام را غینمت شمرند(از خاتمی و رفسنجانی گرفته تا کارمند ساده دولت).
30) طالب حلال سرزنش و طالب حرام مدح و ستایش شود
31) فقیه فقه را برای غیر دین اللهی قرار دهد.
32) ریا و تملق معمول گردد(حتی تو طنزهاشون هم این رو دارن به وضوح نشون می دن).
33) زنان بخاطر طمع کاری به کارهای دنیا و کسب و کار مشغول شوند و با همسران خود در کسب وتجارت شرکت کنند.
34) بخاطر حرص و طمع به دنیا همه جا قانون ظلم حکومت کند.
35) فرمانروایان زیاد و امین کم شود(وزراء و فرمانده ها شهردار ونماینده و... هیچ کدام به فکر مردم نیستند و پولشان را می خورند).
36) حکومت را به کسی می دهند که سزاوار آن نیست.
37) اشرار بر اخیار مسلط شوند.
38) قاضیان بر خلاف امر خدا قضاوت کنند(با کمی پول راحت می شه خریدشون).
39) هیچ حدی برای خاطر خدا جاری نشود.
40) زنا را سهل و آسان شمارند(همچنانکه الان انگار گناه نیست).
41) رقص و طرب و غناء را حلال شمرند.
42) زبان سالم و راستگو(و بدور از فحش) نایاب شود.
43) غیبت را ملاحت و شیرین و غیبت کننده را ملیح و شیرین زبان بدانند، شهادت های دروغ رایج شوند.
44) هرج و مرج جهان را پر می کند(مانند جنگ های اخیر بمب گذاری ها و سونامی و زلزله که آخریشان همین بمب گذاری چاههای نفت بریتانیا است).
45) خونریزی را آسان شمرند و آدم کشی افزایش یابد.
46) مردم با کسی هستند که پیروزی با اوست.
47) زنان، فاسد و جوانان فاسق شوند.
48) کودکان بی حیا و بی ادب شوند.
49) پرده حیا از زنان برداشته شود(همین چند روز پیش یه دختری منو متلک بار کرد که باش دوست شم ظاهرا دنیا برعکس شده).
50) مردان لباس زنان را می پوشند.
51) مردان از زنان بی ایمان اطاعت کنند.
52) صله رحم را منت کنند(امروزه مردم خیلی کم به دیدار والدین شان می روند).
53) ظاهرها زیبا اما باطن ها خبیث(این خاصیت تو 78% مردم هست از بعضی آخوندها گرفته تا نوجوانان).
54) حرف کسی که سخن چین نباشد را نپذیرند.
55) انسان های پست و لئیم فراوان و مردم شریف کم شوند.
.::: به چه دلیل این زمان، آخرالزمان است؟ :::.
در روایات اسلامی برای دوره آخرالزمان علایم ونشانههایی ذکر شده که با تحقق این علایم ونشانهها، پی میبریم که هم اکنون در دوره آخرالزمان قرار داریم. اینک به برخی از این علایم ونشانهها اشاره میکنیم:
1- جنگ وکشتار امام رضا (ع) فرمود: "پیش از ظهور امام زمان (ع) کشتارهای پیاپی وبیوقفه رخ خواهد داد".(الغیبة، نعمانی، ص 271)
2- مرگهای ناگهانی پیامبر اکرم (ص) فرمود: "قیامت برپا نمیگردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟ فرمود: مرگ ناگهانی".(الفائق، ج 1، ص 141)
3- آرزوی کمی فرزندپیامبر اسلام (ص) فرمود: "رستاخیز بر پا نمیشود تا آنکه که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. وآنکه چهار فرزند دارد میگوید: کاش سه فرزند داشتم، وصاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. وآنکه دو فرزند دارد، آرزوی یک فرزند بنماید. وکسی که یک فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت".(فردوس الاخبار، ج 5، ص 227)
4- سردی عواطف انسانیرسول گرامی اسلام(ص) در این باره میفرماید: "در آن روزگار، بزرگترها به زیردستان وکوچکترها ترحّم نمیکنند وقوی بر ضعیف ترحّم نمینماید. در آن هنگام خداوند به او [مهدی (ع)] اذن قیام وظهور میدهد."(همان، ج 52، ص 380)
5- گسترش ترس و نا امنیامام باقر (ع) میفرماید: "حضرت قائم(ع) قیام نمیکند مگر در دورانی پر از بیم وهراس."(الغیبة، نعمانی، ص 235)
ونیز فرمود: "مهدی(ع) هنگامی قیام میکند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد".
(ملاحم، ابن طاووس، ص 77)
6- گسترش فساد اخلاقیمحمد بن مسلم میگوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود: "هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آنگاه که مردان به مردان اکتفا کرده وزنان به زنان اکتفا کنند."(کمال الدین، ج 1، ص 331)
علائم ظهور به دو دسته کلی تقسیم میشوند: علائم حتمی و علائم غیرحتمی.
فضیل بن یسار از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند: «نشانههایظهور دو دسته است: یکی نشانههای غیرحتمی و دیگر نشانههای حتمی؛ خروج سفیانی ازنشانههای حتمی است که راهی جز آن نیست.» (غیبت نعمانی، با ترجمه غفاری، باب18،ص429)
منظور از علائم حتمی آن است که تقدیر قطعی خدا به وقوع آن تعلقگرفته، و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست؛ و مقصود از علائم غیر حتمی آن است که وقوعآن ممکن است مشمول بداء گردد، چرا که فی الجمله مشروط به شروطی است که اگر آن شروطتحقق یابد آن علائم واقع می شوند، و اگر آن شروط مفقود باشد، آن علائم نیز تحققنمییابند.
علائمی در مورد حتمی بودن آنها نصی نداشته باشیم، تنها احتمالوقوع آن می رود، و قطعی نیستند.
علائم غیر حتمی بسیارند. ما در اینجا روایت مفصلی از امام امامصادق(ع) را برای شما می آوریم که ...
تعداد بسیاری از آن را برشمرده است. این روایت مشهوری است، ولیبرای آن که حق زحمات مؤلفین ادا شده باشد، می گوییم که این روایت را با تغییراتعبارتی اندکی از کتاب "یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام رمان(عج)" نوشته علیرضا رجالیتهرانی نقل می کنیم.
قیلا لازم است تذکر دهیم که گرچه هر یک از این علائم حتمی الوقوعنیست، ولی به طور کلی احوال آخرالزمان را به ما معرفی می کند. با مطالعه آنشباهتهای زیاد آن را با شرائط زمان خودمان می یابیم.
در این روایت، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمودند:
هر گاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستمفراگیر شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعتهایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجودآمده است؛ و دیدی دین خدا، عملاً، توخالی شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند!
و همچنین هر گاه دیدی که اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفتهاند؛ وکارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمیشود، و بد کاران باز خواست نمیشوند؛ و مردانبه مردان و زنان به زنان اکتفا میکنند.
و هنگامی که دیدی افراد باایمان سکوت کرده، و سخنشان رانمیپذیرند؛ و دیدی که شخص بدکار دروغ گوید، و کسی دروغ و نسبت ناروای او را ردنمیکند؛ و دیدی که بچهها به بزرگان احترام نمیگذارند؛ و قطع رحم می شود.
و وقتی دیدی که بد کار را ستایش کنند و او شاد شود، و سخن بدش بهاو برنگردد؛ و دیدی که نوجوانان پسر همان کنند که زنان کنند [یعنی به مانند آنانخود را زینت می کنند]؛ و زنان با زنان ازدواج کنند.
و هنگامی که دیدی انسانها اموال خود را در غیراطاعت خدا مصرفمیکنند و کسی مانع آنها نمیشود؛ و دیدی که افراد با دیدن کار و تلاش مؤمنانه [ازآن تعجب می کنند] و به خدا پناه میبرند.
و دیدی که مداحی دروغین از اشخاص زیاد شود؛ و همسایه همسایه خودرا اذیت میکند و از آن جلو گیری نشود؛ و دیدی که : کافران از صعوبت زندگی مؤمن،شاد می شوند؛ و دیدی مردم شراب را آشکار می آشامند، و برای نوشیدن آن کنار هممینشینند و از خداوند متعال نمیترسند؛ و کسی که امر به معروف میکند خوار و ذلیلاست.
و همچنین هنگامی که دیدی آدم بدکار در چیزی مورد ستایش ست کهخداوند آن را دوست ندارد؛ و دیدی که اهل قرآن و دوستان آنها خوارند؛ و راه نیک بستهو راه بد باز است؛ و دیدی که انسان ها به زبان میگویند، ولی عمل نمیکنند.
و وقتی دیدی خانه کعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور دادهمیشود؛ و مؤمن، خوار و ذلیل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشکار شود؛ و مردم به شهادت وگواهی ناحق اعتماد کنند.
و دیدی که حلال حرام، و حرام حلال می شود؛ و دین بر اساس میلاشخاص معنی می شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطیل می گردد؛ و جرأت بر گناه آشکارشود، و دیگر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگردد.
و آنگاه که دیدی مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروتبسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزدیک شوند و ازنیکوکاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پستهای مهم والیان بر اساسمزایده است، نه بر اساس شایستگی.
و آن زمان که دیدی مردم را به تهمت و یا سوء ظن بکشند؛ و دیدی کهمرد به خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد. و هنگامی که زن بر شوهرخود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام میدهد و به شوهرش خرجیمیدهد.
و همچنین آنگاه که دیدی سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد؛ وآشکارا قماربازی شود؛ و مشروبات الکلی به طور آشکار بدون مانع خرید و فروش میشود.
و وقتی دیدی که مردم محترم توسط حاکمان قلدر خوار شوند؛ و نزدیکترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما، خانواده عصمت(ع)،ستایش شوند؛ و هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده، و گواهی اش را قبولنمیکنند.
و آنگاه که دیدی مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با هم رقابت میکنند؛ و شنیدن سخن حق بر مردم سنگین، ولی شنیدن باطل برایشان آسان است؛ و دیدی کههمسایه از ترس زبان همسایه به او احترام میکند.
و وقتی دیدی حدود الهی تعطیل شود، و طبق هوی و هوس عمل گردد؛ ودیدی که مسجدها طلا کاری (زینت داده) شود؛ و دیدی که راستگوترین مردم نزد آنهامفتری و دروغگو است.
هنگامی که دیدی بدکاری آشکار شده، و برای سخن چینی کوشش میشود؛و ستم و تجاوز شایع شده است؛ و غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی بعض دیگر را به آنبشارت دهند.
وقتی دیدی حج و جهاد برای خدا نیست؛ و سلطان به خاطر کافر، شخصمؤمن را خوار کند؛ و خرابی بیشتر از آبادی است؛ و معاش انسان از کم فروشی به دستمیآید؛ و خون ریزی آسان گردد؛ و مرد به خاطر دنیایش ریاست میکند.
و هنگامی که دیدی مردم نماز را سبک شمارند؛ و انسان ثروت زیادیجمع کرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زکاتش را نداده است؛ و قبر مردهها را بشکافند وآنها را اذیت کنند؛ و هرج و مرج بسیار شود؛ و مرد روز خود را با مستی به شبمیرساند، و شب خود را نیز به همین منوال صبح می کند، و هیچ اهمیتی به آیین مردمندهد.
آنگاه که با حیوانات آمیزش شود؛ و مرد به مسجد (محل نماز) میرودو وقتی برمیگردد لباس در بدن ندارد؛ [ یعنی لباسش را دزدیده اند].
هنگامی که دیدی حیوانات هم دیگر را بدرند؛ و دلهای مردم سخت، ودیدگانشان خشک، و یاد خدا برایشان گران است؛ و بر سر کسبهای حرام آشکارا رقابتمیکنند؛ و دیدی که نمازخوان برای خودنمایی نماز میخواند؛ و فقیه برای دین خدا فقهنمیآموزد، و طالب حرام ستایش و احترام میگردد؛ و مردم در اطراف قدرتمندان هستند؛و طالب حلال، مذمت و سرزنش میشود، و طالب حرام ، ستایش و احترام میگردد.
آنگاه که در مکه و مدینه کارهایی میکنند که خدا دوست ندارد، وکسی از آن جلو گیری نمیکند، و هیچ کس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمیشود؛ وآلات موسیقی و لهو و لعب در مدینه و مکه آشکار گردد؛ و مرد سخن حق گوید و امر بهمعروف و نهی از منکر کند، ولی دیگران او را از این کار برحذر میدارند.
هنگامی که دیدی مردم به همدیگر نگاه میکنند [یعنی چشم همچشمی میکنند، یا معیارشان بر خوب و بد اعمال خدا نیست] ، و از مردم بدکار پیروی نمایند؛ وراه نیک پیرو ندارد؛ و مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود؛ و دیدی که : سال به سال بدعت و بدیها بیشتر شود؛ و مردم جز از سرمایه داران پیروی نکنند؛ وبه فقیر چیزی را دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیرخدا ترحم می کنند.
وقتی که دیدی علائم آسمانی آشکار شود، و کسی از آن نگران نشود؛ ومردم مانند حیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی انجام می دهند و کسی از ترس مردم ازآن جلو گیری نمیکند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند، ولی در راه خدا ازاندک هم مضایقه دارد.
و آنگاه که دیدی عقوق پدر و مادر رواج دارد، و فرزندان هیچاحترامی برای آنها قائل نیستند، بلکه نزد فرزند از همه بدترند.
هنگامی که دیدی زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواستهآنها پیش نرود، و دیدی پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، پدر و مادر را نفرین کند و ازمرگشان شاد شود؛ و دیدی که اگر روزی بر مردی بگذرد، و او در آن روز گناه بزرگیمانند بدکاری ، کم فروشی، و زشتی انجام نداده ناراحت است.
و وقتی دیدی قدرتمندان، غذای عمومی مردم را احتکار می کنند؛ واموال خمس در راه باطل تقسیم گردد، و با آن قماربازی و شراب خواری شود، و به وسیلهشراب بیمار را مداوا، و برای بهبودی، آن را تجویز کنند؛ و دیدی که مردم در امر بهمعروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند؛ و دیدی که سر و صدای منافقانبرپا، اما صدای حق طلبان خاموش است؛ و دیدی که برای اذان و نماز مزد میگیرند؛ ومسجدها پر است از کسانی که از خدا نمی ترسند و غیبت هم می نمایند.
هنگامی که دیدی خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند؛ و قاضیان برخلاف دستور خداوند قضاوت کنند؛ و استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قراردهند؛ و فرمانروایان میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدا بی خبر قرار دهند؛و دیدی که بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن میگویند، ولی گویندگان آن پرهیزکارنیستند.
و بالخره هنگامی که دیدی صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضایخداوند، و به خاطر درخواست مردم بدهند؛ و دیدی وقت نمازها را سبک بشمارند؛ و همّتوهدف مردم شکم و شهوتشان است؛ و دنیا به آنها روی کرده است؛ و دیدی نشانههایبرجسته حق ویران شده است؛ [این آخرالزمان است] در این وقت خود را حفظ کن و از خدابخواه که از خطرات گناه نجاتت بدهد. (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص260 ـ 256 ـبا تصرف اندک در متن)
این بود روایت امام صادق ( ع ) که به ذکر گوشهای از مفاسد جهاندر آستانه قیام وانقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فرا گیر خواهد شد.
و اما "علائم حتمی الوقوع" ظهور با استفاده از روایاتمعصومین علیه السلام، اندک است.
در روایتی امام صادق(ع) می فرمایند: «پیش از ظهورقائم(عج) پنج نشانه حتمی است: قیام یمانی، فتنه سفیانی، صیحه آسمانی، قتلنفس زکیه و شکافتن زمین و فرو رفتن عده ای در بیابان» (کمال الدین و تمام النعمة،شیخ صدوق ، ص650)
همچنین امام صادق فرموده است: «وقوع ندا[ی آسمانی] از امور حتمیاست؛ و سفیانی از امور حتمی است و یمانی از امور حتمی است و کشته شدن نفس زکیه ازامور حتمی است و کف دستی که از افق آسمان برون آید از امور حتمی است. و سپس اضافهفرمودند: «و نیز وحشتی در ماه رمضان است که خفته را بیدار کند و شخص بیدار را بهوحشت انداخته و دوشیزگان پرده نشین را از پشت پرده بیرون میآورد.» (غیبت نعمانی،با ترجمه غفاری، باب14، ص365)
امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) روایت نموده که فرمودند: «ده چیزاست که پیش از قیامت حتماً به وقوع خواهد پیوست : فتنه سفیانی و دجال ، واقعه دخان [دود]، ظهور دابه، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، خسوف در مشرق، خسوفدر جزیرة العرب، و آتشی که از مرکز عدن شعله میکشد و مردم را به سوی بیابان محشرهدایت میکند»(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص209 و غیبت شیخ طوسی، ص 267)
امام محمد باقر(ع) فرموده است: « در کوفه، پرچمهای سیاهی که ازخراسان بیرون آمده است، فرود میآید و وقتی مهدی(ع) ظاهر شد، برای بیعت گرفتن بهسوی آن میفرستد.» (غیبت شیخ طوسی، ص274)
برای اطلاع کامل از علائم و نشانه ها و اوضاع و احوال آخرالزمانشما را توصیه می کنیم به کتاب "نوائب الدهور فی علائم الظهور" نوشته مرحوم میرجهانیکه در 3 جلد نگاشته شده، و همچنین کتاب عصر ظهور نوشته علی کورانی مراجعه کنید.
ایران، خانه شیعیان ما است
امام زمان ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ به ایران عنایت خاصی دارند آن حضرت خطاب به میرزای قمی میفرمایند: «این جا (ایران) خانه شیعیان ما است. میشکند، خم میشود، خطر هست ولی ما نمیگذاریم سقوط کند، ما نگهاش میداریم.»
...................................................
فلسطین در واقعه ظهور
در این مقاله ما به بررسی وضعیت آخرین منطقه از مناطق کور خمس یعنی فلسطین می پردازیم.
بخش عمده روایات آخرالزمانی «فلسطین»، به آخرین مرحله جنبش سفیانی ( شکست وی و فتح قدس) می پردازند. ما نیز مطالب را با تاکید بر همین بخش آورده ایم.
به طور کلی جنبش سفیانی در سه مرحله انجام می شود:
مرحله اول: تثبیت سلطه وی در شش ماهه اول و استیلای وی بر شام.
مرحله دوم: هجوم و پیکار او در عراق و حجاز
و مرحله سوم: بازگشت وی از توسعه طلبی در عراق و حجاز و رو به رو شدن با سپاه حضرت مهدی(عج) جهت حفظ متصرفات باقی مانده اش از سرزمین شام و قدس، که ما به شرح مرحله سوم، یعنی فتح قدس می پردازیم.
طبق روایات حضرت مهدی(ع) در شروع نمودن نبرد، درنگ می کند و مدتی در ومه دمشق می ماند تا بزرگان و مومنان اهل شام؛ آنان که هنوز به وی نپیوسته اند، ملحق شوند. سپس حضرت(ع) از سفیانی می خواهد که برای گفتگو شخصاً با آن بزرگوار ملاقات کند. وقتی یکدیگر را ملاقات می کنند، سفیانی تحت تاثیر شخصیت حضرت مهدی(ع) قرار می گیرد، با آن حضرت بیعت می کند و تصمیم می گیرد دست از جنگ بردارد و منطقه را تسلیم امام نماید؛ اما نزدیکان و پشتیبانان سفیانی که از قبیله بنی کلب هستند، وی را پس از سرزنش و نکوهش، از تصمیم خود منصرف می سازند.
به همین دلیل برمی گردد و تقاضای سخ پیمان می کند. امام نیز بیعت وی را فسخ می کند. آنگاه سفیانی لشکریان خود را برای جنگ با امام بسیج می کند. محورهای جنگ بزرگ از «عکا» تا صور، از آنجا تا «انطاکیه» در ساحل دریا و از دمشق تا طبریه و تا قدس گسترش می یابد و سپاهیان سفیانی به بدترین شکل شکست می خورند و سفیانی نیز دستگیر می شود و چنانکه روایات می گویند وی را در کنار دریاچه طبریه یا در ناحیه ورودی قدس در زیر درختی که شاخه های آن رو به دریاچه طبریه است، کشته می شود.
بنا بر نقل روایات، امام مهدی(ع) نسخه های اصلی تورات را از درون غاری در انطاکیه و کوهی در فلسطین و از دریاچه طبریه بیرون آورده، با استناد به آن یهودیان را محکوم نموده، نشانه ها، علامت ها و معجزات را برای آنان آشکار می سازد.
برخی از یهودیان که بعد از نبرد آزادی قدس جان سالم به در برده اند، تسلیم آن بزرگوار شده و کسانی که تسلیم نمی شوند، از کشورهای عربی اخراج می گردند.
پس از آن حضرت عیسی(ع) فرود می آید. در شماری از روایات آمده است که محل فرود آمدن عیسی(ع) قدس خواهد بود.
علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمودند:
پیش از قیامت عیسی به دنیا فرود می آید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی نمی ماند، مگر آنکه قبل از مرگ به او ایمان می آورد و آن حضرت، پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می گزارد.
منبع:
دانشستان سرزمین های درگیر، اسماعیل شفیعی سروستانی، ص509